تغذیه و خواب خوب | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

تغذیه و خواب خوب

تغذیه و خواب خوب
تغذیه و خواب خوب

معمولاً افراد در طول روز بعد از بیدار شدن از خواب به انجام امورات زندگی و کارهای روزانه می‌پردازند، در بعضی از افراد این قضیه برعکس است و افراد شب‌ها به فعالیت و روزها به استراحت می‌پردازند. دسته دوم که شب‌کارها هستند و شب‌ها را بیدار می‌مانند و به فعالیت می‌گذرانند، به طور کلی با دست های خودشان سیستم طبیعی استراحت در شب و فعالیت در روز را دستخوش اختلال کرده‌اند و این تغییر به خودی خود آثار و عوارض بد و ناخوشایندی را در سیستم سلامت بدنشان برجای می‌گذارد. به عنوان یک قاعده، همیشه در ذهن خود به یاد داشته باشید هیچ چیز جایگزین خواب شبانه نمی‌شود حتی خواب روزانه. در کل افراد برای انجام امورات روزانه به نحو احسن از یک سو به خواب کافی و سالم و از دیگر سو به انرژی کافی نیاز دارند تا با سرزندگی و شادابی و قدرت به انجام امورات زندگی بپردازند. با توجه به موارد اشاره شده برای داشتن یک خواب راحت و سرشار از آرامش به محیطی آرام، تاریک و از نظر دمایی متناسب با دمای مورد تأیید خود نیازداریم. از نظر تغذیه‌ای در رابطه با موارد اشاره شده بهتر است وعده شام، سبک و با هضم سبک تا متوسط انتخاب شود تا بدن به راحتی هضم خود را انجام دهد و با احساس سنگینی خواب دستخوش اختلال نشود، مثل: انواع آش‌ها و سوپ‌ها، شلغم و لبوی آب‌پز. انتخاب غذاهای سرخ‌کرده، سالاد الویه، تخم مرغ آب‌پز، سیب‌زمینی آب‌پز و غذاهای نا سالم مثل سوسیس، کالباس و فست‌فودها برای وعده شام یک خواب کم کیفیت را برای شما رقم می‌زند.

انتخاب مواد غذایی همراه با ادویه‌جات زیاد مثل فلافل نیز برای وعده شام نامناسب است. پس در غذاهایی که برای وعده شام انتخاب می‌کنیدحداقل ادویه را استفاده کنید. مصرف پیاز در کنار وعده شام نیز از قاعده بالا پیروی می‌کند و مناسب نیست.

لازم به تذکر و یادآوری است که وعده شام را تحت هیچ عنوانی حذف نکنید حتی افرادی که رژیم لاغری دارند، با توجه به سیستم طبیعی معده در شب، مقداری گرما و حرارت در معده جهت کمک به هضم غذا آزاد می‌شود که در صورت موجود نبودن مواد غذایی در معده، این حرارت باعث پیری زودرس در چنین افرادی می‌شود. پس شام را سبک انتخاب کنید و خوردن یک لیوان شربت نعناع قبل از خواب برای افراد سردمزاج و افرادی که به خاطر سردی معده مشکل ضعف هضم غذا و درد معده دارند و این موضوع مانع داشتن یک خواب باکیفیت و آرام است.

علاوه بر موارد ذکر شده افراد به انرژی و نشاط در طول روز برای انجام اموراتشان نیاز دارند. یکی از مواردی که این مورد را فراهم می‌کند انتخاب وعده صیحانه صحیح، سالم و پرانرژی است. مرباهای خانگی تهیه شده با شکر قهوه‌ای یا عسل، مارمالاد میوه‌ها شربت عسل، عسل ترکیب شده با سیاهدانه (یک قاشق غذاخوری سیاهدانه مخلوط در یک کاسه سالادخوری عسل)، عسل ترکیب شده با زنجبیل و دارچین (نصف قاشق غذاخوری دارچین و نصف قاشق غذاخوری زنجبیل به صورت ترکیب شده با یک کاسه سالادخوری عسل)، شیره خرما یا شیره انگور ترکیب شده با ارده کنجدی برای وعده صبح گزینه مناسب و انرژی‌زا هستند. تمام موارد ذکر شده دارای طبیعتی گرم بوده، برای افراد سردمزاج مناسب می‌باشد. لازم به یادآوری است که اغلب کرخت بودن و کمبود انرژی یا به عبارتی تنبلی در طول روز بیشتر در افراد سردمزاج دیده می‌شود. افراد گرم مزاج معمولاً کمتر با کمبود انرژی در طول روز مواجه می‌شوند. اگر به طور اتفاقی افراد گرم‌مزاج دچار کمبود انرژی شدند بهتر است از حلوای زردک (شکلی بزرگ‌تر و کم‌رنگ‌تر از هویج معمولی دارد) که از بخارپز شده زردک، که با شیره انگور و کمی هل و دارچین طعم‌دار شده، تهیه می‌شود، میل کنند.

منبع: هفته‌نامه زن روز/مؤسسه کیهان/شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴/نویسنده: سحر یوسفی، دانشجوی دکترای گیاهان دارویی.

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *