روز مباهله بر تمام شيعيان جهان مبارك باد | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

روز مباهله بر تمام شيعيان جهان مبارك باد

روز مباهله سندي ديگر بر حقانيت شيعه مبارك باد

فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ   آیه ۶۱ سوره آل عمران

پس هركه با تو بعد از علم و دانشي كه به تو رسيده است، درباره او (عيسي) به ستيز و محاجّه برخيزد (واز فبول حق شانه خالي كند) بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان را (كسي كه به منزله ي خودمان است) و خودتان را بخوانيم، سپس(به درگاه خدا) مباهله و زاري كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.

واژه ي «نَبتَهل» از ريشه «ابتهال» به معناي باز كردن دست ها و آرنج ها براي دعا، به سوي آسمان است. اين آيه به آيه ي مباهله معروف گشته است. مباهله يعني، توجه و تضرع دو گروه مخالف يكديگر، به درگاه خدا و تقاضاي لعنت و هلاكت براي طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.(۱)

در تفاسير شيعه و سني و برخي كتب حديث و تاريخ مي‌خوانيم كه در سال دهم هجري، افرادي از سوي رسول خدا(ص) مأمور تبليغ اسلام در منطقه نجران شدند. مسيحيان نجران نيز نمايندگاني را براي گفتگو با پيامبر اسلام(ص) به مدينه گسيل داشتند. با وجود حقانيت اسلام ابراز ترديد مي‌كردند. اين آيه نازل شد و خطاب به پيامبر فرمود: به آن ها بگو: بياييد با فراخواندن فرزندان و زنان و عزيزانمان، خدا را بخوانيم و با حالت تضرع و ابتهال بر دروغگويان نفرين كنيم و هر نفريني كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مي‌شود كه راه او باطل است و با اين وسيله به اين گفتگو و جدال پايان دهيم.

هنگامي كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم(ص) شنيدند، به يكديگر نگاه كردند و متحير ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند. بزرگ نصارا به آن ها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديد كه پيامبر با سر و صدا و جمعيتي انبوه براي نفرين مي‌آيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبري نيست، ولي اگر با افراد معدودي به ميدان آمد، از انجام مباهله صرف نظر كنيد و با او مصالحه كنيد.

روز مباهله، آن ها ديدند كه پيامبر اسلام(ص) همراه با دو كودك و يك جوان و يك زن بيرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسين(ع) و آن جوان، علي ابن ابي طالب(ع) و آن زن فاطمه ي زهرا(س) ـدختر پيامبر(ص)ـ بودند.

اسقف مسيحيان گفت: من چهره هايي را مي‌بينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مي‌شود. اگر اين افراد نفرين كنند، يك نفر مسيحي روي زمين باقي نمي ماند.لذا از مباهله انصراف داده، حاضر مصالحه شدند. پيامبر (ص) فرمودند: سوگند به كسي كه مرا پيامبر حق قرار داد، اگر مباهله انجام مي‌گرفت، آن وادي آتش را بر آنان فرو مي‌ريخت.(۲)

اين ماجرا علاوه بر تفاسير شيعه، در منابع معتبر اهل سنت نيز آمده است.(۳)

مباهله، در بيست و چهارم يا بيست و پنجم ماه ذي الحجه و در بيرون شهر مدينه بود كه اكنون داخل شهر قرار دارد و در آن محل، مسجدي به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصله ي اين مسجد تا مسجدالنّبي تقريباً حدود پانصد متر است.«اللهم ارزقنا زيارته و شفاعته»

بر اساس روايتي در تفسير الميزان، دعوت به مباهله مخصوص مسيحيان نبوده، پيامبر(ص) از يهوديان براي مباهله دعوت كردند.

مباهله، خاصّ زمان پيامبر(ص) نبوده است، بلكه بر اساس برخي از روايات، ديگر مؤمنان نيز مي‌توانند مباهله كنند. امام صادق(ع) در اين باره دستوراتي داده اند.(۴)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *