راهنمای اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

راهنمای اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان

راهنمای اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان
راهنمای اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان

پرهیزهای خوراکی

در مورد افرادی که عادت خاص دارند، مثلاً نوشیدن چای یا قهوه یا هر نوشیدنی دیگر که حاوی مقادیر بالای کافئین است و به مقدار زیاد مصرف می‌گردد، باید جهت جلوگیری از سردردهای ناشی از عدم دریافت نوشیدنی‌های مصرفی به تدریج از مقدار آن کاسته شده و به آرامی زمان طولانی‌تری در وعده‌ها مصرف شود.

روز‌ه‌داری در بیماران

افرادی که تحت شرایط خاصی دارویی مصرف می‌کنند و تقسیم‌بندی آنها در ساعات معین می‌باشد و علاقه‌مند به روزه‌داری نیز هستند لازم است با پزشک معالج خود مشورت کنند و نسبت به تغییر مقدار و زمان مصرف آن دستورات لازم را دریافت کنند. به خصوص مبتلایان به دیابت نوع یک و دو، برای تغییر دارو و مقدار آن و تغییر ساعت مصرف باید دستورالعمل لازم دریافت کنند.

چربی اشباع نخورید

در این ماه از چربی‌های حیوانی استفاده نکنید زیرا دارای چربی اشباع شده بوده و باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. بنابراین سعی کنید از گوشت‌هایی که چربی آنها را جدا کرده‌اید، مرغ بدون پوست و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. همچنین از روغن‌های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نکنید و به جای آن سعی کنید در کنار روش های سالم پخت (مانند آب‌پز، بخارپز و…) از روغن‌های مایع گیاهی ترجیحاً کنولا یا کلزا استفاده نمایید.

غذای آماده ممنوع

مصرف غذاهای آماده بیرون (فست فودها) مثل انواع ساندویچ‌ها، پیتزا، و… از این قبیل را دز ماه مبارک رمضان کنار بگذارید. استفاده از غذاهای کم‌چرب که در تهیه آنها از روش‌های پخت مناسب استفاده شده است در کنار موادی چون سیب‌زمینی پخته و یا سبزیجات آب‌پز به همراه ماست در گروه غذایی سالم قرار دارند. شیرینی‌جات مورد استفاده باید از شیرینی‌هایی باشند که در تهیه آنها از شیرعسل، شیره انگور و یا سایر ترکیبات گیاهی استفاده شده است.

دیرتر گرسنه شوید

گنجاندن موادغذایی دیرهضم‌تر که حداقل مدت ۸ ساعت اثر سیر کنندگی دارند، مانند نان‌ها یا دانه‌های کامل یا سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، غذاهای حاوی غلات پرک شده یا بلغور و ترکیب حبوباتی مانند نخود، لوبیا، عدس و انواع سالادهای فصل با روغن زیتون برای این ماه بسیار مناسب است. همچنین بهتر است در این ماه مقدار مصرف مواد قندی تصفیه شده را کاهش داد و بدن را عادت به نوشیدن آب یا دم کرده‌های مناسب گیاهی کرد.

منبع: هفته‌نامه زن روز/مؤسسه کیهان/شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳/ش ۲۴۲۳/ص ۲۸.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *