بیش‌فعالی كودكان و نگرانی‌های تغذیه‌ای | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

بیش‌فعالی كودكان و نگرانی‌های تغذیه‌ای

بیش‌فعالی كودكان و نگرانی‌های تغذیه‌ای
بیش‌فعالی كودكان و نگرانی‌های تغذیه‌ای

شاید شما هم با بسیاری از خانواده‌ها برخورد كرده باشید كه از عدم دقت و تمركز كودكان خود، كن بودن یادگیری و فعالیت غیرمعمول آن‌ها نگران و خسته هستند. توصیه كارشناسان تغذیه به این خانواده‌ها این است كه به راحتی با كنترل نوع غذای كودكان خود طی روز می‌تواندد خیلی از این علائم را كاهش دهند.

بیش‌فعالی (ADHD) یك اختلال نسبتاً شایع میان كودكان است. شیوع این اختلال در كودكان ۳ تا ۷ درصد است و در پسران نیز شایع‌تر است. در خصوص علل و ایجاد این نوع اختلال می‌توان به علل ژنیتیكی، سابقه خانواده و تغییرات بیولوژیكی و نورو شیمیایی مغز اشاره داشت، اما متخصصان معتقد هستند كه بیش‌فعالی جزو بیماری‌های چندعاملی است. یعنی هم عوامل ژنیتیكی و هم عوامل محیطی در آن نقش دارند.

از جمله علائم این بیماری حواس‌پرتی و بی‌توجهی به معلم و والدین است، این كودكان معمولاً در انجام تكلیف و امتحاناتشان بی‌دقتند، به جزئیات اهیمت نمی‌دهند، وسایل شخصی خود را مكرر گم می‌كنند، حواسشان به آسانی پرت می‌شود، فراموش‌كاری دارند. معمولاً این كودكان بی‌قرار هستند، روی صندلی تكان می‌خورند، قادر نیستند به مدت طولانی روی صندلی بنشینند و صندلی را ترك می‌كنند. این كودكان قادر نیستند قبل از عمل فكر كنند، معمولاً تصمیمات ناگهانی می‌گیرند، ناتوانی در انتظار كشیدن و در صف ایستادن، دخالت در كار و قطع كردن حرف دیگران از خصوصیات دیگر این اختلال است.

این كودكان معمولاً مستعد حادثه‌اند و رفتار‌های پرخطر مانند پریدن از ارتفاع، بازی با كبریت و دوچرخه‌سواری پرسرعت دارند. در صورت عدم درمان و پیگری، این اختلال سبب افت تحصیلی، كاهش اعتماد به نفس، ایجاد احساس بی‌كفایتی، احساس سرخوردگی و افسردگی همراه با پرخاشگری ظاهر می‌شود.

درمان‌های تغذیه‌ای

با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت برای كاهش شیطنت كودكان بیش‌فعال كه خیلی پر جنی و جوش هستند، مصرف مواد مغذی زیر مفید است:

اسیدهای چرب ضروری

تحقیقات نشان داده‌ناد كه غلظت اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ در كودكان بیش‌فعال به مقدار زیادی نسبت به سایر كودكان پایین‌تر است. مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری شامل: كنجد، تخمه كدو تنبل و تخمه آفتاب‌گردان منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا-۶ و ماهی آزاد و ساردین، از منابع خوب اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

آنتی اكسیدان‌ها

آنتی اكسیدان‌ها ریزمغذی‌هایی از قبیل ویتامین E و سلنیوم هستند. همچنین مواد فعال زیستی از قبیل فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و كاروتنوئیدهای موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگی، مغزهای گیاهی و چای نیز جزو این دسته قرار می‌گیرند. ویتامین E به طور طبیعی در غذاهای غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع از قبیل روغن‌ها و مغزها یافت می‌شود. سلنیوم در ماهی، غذاهای دریایی، جگر، تخم‌مرغ، قارچ و حبوبات وجود دارد.

آهن

برخی مطالعات نشان داده‌اند كه با مكمل یاری آهن، ۳۰ درصد بهبود در كودكان بیش‌فعال مشاهده شده است. بهترین منابع غذایی آهن، جگر و پس از آن غذاهای دریایی، گوشت كم‌چربی، ماكیان و ماهی است. لوبیا و سبزیجات بهترین منبع گیاهی آهن محسوب می‌شوند. همچنین دانه‌های كامل نان غنی‌شده و غلات هم از منابع خوب آهن هستند.

ویتامین B6

ویتامین B6 یك فاكتور ضروری برای بسیاری از مسیرهای متابولیكی اسیدهای آمینه می‌باشد. در برخی كودكان بیش‌فعال، سطح اسیدهای آمینه خون پایین است، در نتیجه دوز بالای ویتامین B6 با افزایش میزان اسیدهای آمینه خون سبب بهبود علائم می‌شود. از منابع غذایی این ویتامین می‌توان به گوشت‌ها، دانه‌های كامل (به‌خصوص گندم)، سبزیجات و مغزها اشاراه داشت.

روی

چندین مطالعه نشان داده است كه مقدار این ماده معدنی در بدن كودكان مبتلا به بیش‌فعالی كم است. گوشت، ماهی، ماكیان، شیر و محصولات لبنی، غلات دانه‌كامل، مغزها و محصولات سویا از منابع خوب روی هستند.

منیزیم

همچنین تحقیقات نشان داده است كه میزان سطح منیزیم نیز در بدن این كودكان كم است و با دریافت مقدار كافی از آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای علائم این بیماری كاهش پیدا می‌كند. منابع خوب منیزیم عبارتند از: دانه‌ها، مغزها، حبوبات، غلات آسیاب‌شده، سبزیجات با برگ سبز تیره.

غذاهایی كه از خوردن آن‌ها اجتناب شود

غذاهایی كه كودكان بیش‌فعال باید از خوردن آن‌ها اجتناب كنند، عبارتند از:

اسید بنزوئیك

نوعی نگهدارنده غذایی كه در مرباها، پوره میوه‌ها، ترشی‌ها و سس‌های سالاد یافن می‌شود باید محدود گردند.

نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار كه به دلیل داشتن فسفر زیاد سبب برهم‌زدن تعادل كلسیم و فسفر در بدن فرد می‌شوند عاملی برای تشدید علائم این بیماری است.

مواد غذایی كافئین‌دار

مواد غذایی كافئین‌دار مثل چای، قهوه، نسكافه، نوشابه نیز می‌توانند علائم را تشدید كنند.

شكر و غذاهای شكردار

شكر و غذاهایی كه حاوی آن می‌باشد، مانند: بیسكوییت، شكلات، كیك و شیرینی سبب بروز بیشتر علائم می‌شوند.

رنگ‌های غذایی

رنگ‌های غذایی مانند تارترازین نوعی رنگ متمایل به نارنجی) كه در آدامس، شكلات، آب لیمو، سس‌ها، كمپوت‌ها، كنسرو نخودفرنگی و نوشابه‌های گازدار یافت می‌شود از جمله عوامل محرك هستند.

منبع: هفته نامه زن روز/مؤسسه كیهان/شماره ۲۴۱۹/ص ۲۷ (نویسنده مقاله: طهورا ملك محمدی نائینی/كارشناس تغذیه ورژیم‌درمانی).

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *