زیبایی‌های معنوی حضرت مهدی(عج) | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

زیبایی‌های معنوی حضرت مهدی(عج)

زیبایی‌های معنوی حضرت مهدی(عج)
زیبایی‌های معنوی حضرت مهدی(عج)

حضرت مهدی(عج) همچنان كه از زیبایی ظاهری برخوردار است، از زیبایی اخلاقی و معنوی فراوانی برخوردار می باشد كه عامل اصلی عضمت و محبوبیت آن حضرت این نوع زیبایی و اوصاف است.

صفای باغ رضوان داری ای دوست     نشان از كوه یزدان داری ای دوست

توی یوسف كه در هر كوی برزن        هزاران پیر كنعان داری ای دوست

آنچه پیش رو دارید،بیان گوشه هایی از اوصاف اخلاقی و زیبایی های معنوی آن حضرت است؛ هر چند اعتراف داریم مهدیا(عج)!

(كتاب فضل تورا آب بحر كافی نیست     كه تركنم سرانگشت و صفحه بشمارم)

الف. تسلیم محض فرامین الهی

راز موفقیت همه‌ی انبیاء و اولیاء(ع) در اطاعت از خدا و تسلیم محض در مقابل فرامین او نهفته است.

حضرت مهدی(ع) كه فرمانروایی بر تمام هستی خواهد یافت، یقینا از بالا ترین درجه فرمانبری از خدای هستی برخوردار است.

حضرت صادق(ع) درباره ی خضوع و فرمانبری حضرت می فرماید: «اَلْمَهْدِیُّ خاشِعٌ لِلّه؛۱ مهدی در برابر معبود یكتا خاشع است.»

وحضرت رضا(ع)درباره ی فروتنی آن حضرت درپیشگاه الهی فرمود: «وَیَكُونُ اَشَدَّالنَّاسِ تَوَاضُعاًلِلّه عَزَّوَ جَلَّ وَیَكُونُ آخِذَالنَّاسِ بِمَایأْمُرُبِهِ وَاَكَفَّ النَّاسِ عَمَّایَنْهَی عَنْهُ؛۲ او در برابر خدا از همه متواضع‌تر است و آنچه به مردم فرمان دهد، خود بیش از دیگران به آن عمل می‌كند و آنچه مردم را از آن نهی كند، خود بیش از همگان از آن پرهیز می كند.»

یحیی بن فضل نوفعی می گوید:

روزی در شهر بغداد خدمت حضرت موسی بن جعفر(ع)رسیدم. بعد ازنماز عصر، حضرت دست‌های مباركشان را به طرف آسمان بلند و این چنین دعاكرد: (خدایا، تورا می‌خوانم كه بر محمد و آل او(ص) درود فرستی و فرج انتقام گیرنده ای از دشمنانت را نزدیك گردانی و به وعده‌ای كه به او دادی وفا كنی! ای خدای با‌ جلالت و بزرگواری!)

خدمت حضرت عرض كردم: برای چه‌كسی دعا فرمودید؟ (قَالَ ذَلِكَ الْمَهْدی مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ…بِأَیِی مَنْ لَیْلُهُ یَرْعَی النُّجُومَ سَاجِداً وَرَاكِعاً بِأَبِی مَنْ لَایأّخُذُهُ فِی اللّه لَوْمَتُ لَائِمٍ مِصْبَاحُالدُّجَی بأَبِی الْقَائِمُ بِأَمْرِِالّله ۳آن كس كه برایش دعا كردم،او مهدی از آل‌محمد(ص) است… پدرم فدای آن‌كه در شب مراقب ستارگان است و شب را به بیداری می‌گذراند، در حالی كه سجده می كند و ركوع انجام می‌دهد. پدرم فدای آن‌كه در مسیر خدا سرزنش ملامتگران در او تاثیر ندارد و چراغ روشن تاریكی است. پدرم فدای آن‌كه به امر خدا قیام می كند.

در جملات فوردق سخن از عبادت های شبانه‌ی حضرت، فرمانبری محض از خدا و تأثیر ناپذیری از ملامت دیگران در مسیر‌ الهی است و او كه در قیامش نیز  تسلیم فرمان خداوند است كه هرگاه اذان می‌فرماید، ظهور خواهد كرد.

ب. آرامش و معرفت

بدون شك هركس سراپا تسلیم الهی باشد و زندگی را با عبادت و بندگی او سر كند، هم از آرامش درونی و روحی برخوردار خواهد بود كه (اَلَابِذِكْرِالْلهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)؛۴)«بیدار باشید، با یاد خدا دل آرام می‌گیرد.» و هم به سرمنشأ علم بی‌نهایت وصل و برخوردار از علم لَدنی خواهدشد؛ چنان كه از دیگر زیبایی‌های معنوی حضرت مهدی(ع) این است كه از آرامش و (سكینه) و علم و معرفت برخوردار است.

حضرت حسین بن علی(ع) می فرماید: «تَعْرِفُونَ الْمَهْدِی بِالسَّكِینَةِ وَالْوَقَارِِ وَ بِمَعْرِِفَةِ الْحَلالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ اِلَیْهِ وَ لا یَحْتَاجُ اِلَی اَحَدٍ؛۵مهدی را ازطریق سكینه و وقار و شناخت حلال و حرام و نیازمندی همگان به او و بی‌نیازی او از همه خواهید شناخت. و در دوران ظهور آن حضرت، آن آرامش، فراگیر و آن دانش، عمومی و جهانی خواهد شد.»

جهت تأیید به این دو روایت توجه كنید:

یك: ابن ابی شیبه از رسول خدا(ص) چنین روایت كرده: «یَكُونَ فِی اُمَّتِی اَلْمَهْدی…تَعِیشُ اُمَْتِی فِی زَمَانِهِ عَیْشاًلَمْ تَعِشْهُ قَبْلَ ذَلِكَ؛۶» در بین امت‌من مهدی خواهدبود… آن‌چنان امتم در زمان او «باآرامش و نشاط» زندگی می‌كنند كه قبل از آن چنین زندگی‌ای نداشته اند.

دو: امام صادق(ع) فرمود: «علم و دانش بیست و هفت حرف «شعبه و شاخه» است. تمام آنچه پیامبران الهی «برای مردم» می‌آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته اند؛ اما هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج حرف دیگر را آشكار سازد و در میان مردم منتشر می‌سازد و دو حرف را به آن ضمیمه می‌كند تا بیست و حرف كامل و منتشر گردد.»۷

ج. دلسوز و مهربان

حضرت مهدی(ع) جانشین خاتم الانبیاء حضرت محمد(ص) است، لذا در اخلاق و رفتار با مردم چون او دلسوز و مهربان است. امام رضا(ع)فرمود: «یُشْبِهُ رَسُولَ الّله فِی الْخُلْقِ؛۸ اخلاق [حمیده] او چون [جدش] رسول خدا(ص) می باشد.»

به همین جهت، خیلی بر مردم مهربان و دلسوز و حتی از والدین آن‌ها نیز مهربان‌تر است: «یَكُونُ اَوْلی النَّاسِ مِنْهُمْ باَنفُسِهِمْ وَ اَشفَقَ عَلَیْهِم مِن آبَائِهِم وَ اُمَّهَاتِهِم؛۹ او برای مردم از خودشان اولی‌تر است و نسبت به آنان از پدران و مادرانشان مهربان تر است.» از دلسوزی اوست كه در توقیعی به شیخ مفید فرمود: «از یاری رساندن به شما كوتاهی نكرده، فراموشتان نمی‌كنیم، اگر چنین نبود، حتماً ناگواری‌ها بر شما نازل می‌گشت و دشمنان، شما را نابود می‌ساختند»۱۰ و این سخنان سراپا مهر و محبت اوست كه خطاب به شیعیان می‌فرماید: «لَوْلَا مَاعِنْدَنَا مِنْ مَحَبَّةِ صَلَاحِكُمْ وَ رَحْمَتِكُمْ وَالاِشْفَاقِ عَلَیْكُمْ لَكُنَّا عَنْ مُخَاطَبَتِكُمْ فِی شغلٍ…۱۱ اگر علاقه به مصلحت شما و محبت و دلسوزی نسبت به شما در ما نبود، به سخن گفتن با شما نمی پرداختیم.»

سید جلیل القدر علی بن طاووس می گوید: «من در سامرا بودم، هنگام سحر دعای آن حضرت را شنیدم كه در حق شیعیان اعم از مرده و زنده دعا می‌كرد و دربخشی از دعاهای خود می فرمود: «وَاَحْیِهِمْ فِی عِزِّنَا وَ مُلْكِنَا أَوْسُلْطَانِنَا وَ دَوْلَتِنَا؛۱۲ زنده بدار آن‌ها را در عزت ما و حكومت، سلطنت و دولت ما!»

د. استجابت دعا و علم غیبی

از دیگر كمالات معنوی آن حضرت دارا بودن علم غیبی است كه همه ی امامان ما در این مسئله اشتراك دارند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود:‌ «آنچه در آسمان ها و زمین انجام یافته و یا به وقوع خواهد پیوست خدا به ما یاد داده است. این دانش‌ها مخصوص ماست؛ من، حسن، حسین، مادرشان زهرا و امامان بعدی، یكی پس از دیگری تا مهدی، همه از یك سرچشمه آب خورده‌ایم و علوم همه‌ی ما به یك نقطه برمی‌گردد.»

امام رضا(ع) در مورد حضرت مهدی(ع) فرمود: «دلالته في خصلتين في العلم و استجابة الدعوة و كل ما أخبر به من الحوادث التي تحدث قبل كونها فذلك بعهد معهود إليه من رسول الله ص توارثه و عن آبائه‏؛۱۳ دو نشانه بارز دارد [كه با آن‌ها شناخته می‌شود]: ۱. دانش؛ ۲. استجابت دعا. و آنچه از رویدادها پیش از وقوع آن‌ها سخن بگوید، به صورت پیمانی است كه توسط پدران خود از رسول اكرم(ص) به ارث برده است.»

هـ. وجود با بركت

از دیگر زیبایی‌های آن وجود نازنین این است كه  هر جا پا می‌گذارد، آثار و بركات آن ظاهر می‌شود و به به هر جا دست می‌گذارد، در آن تحول ایجاد می‌گردد. به نمونه‌هایی در این خصوص توجه كنید:

۱. سنگ موسی(ع): امام باقر(ع) می‌فرمایند: «إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع مِنْ مَكَّةَ يُنَادِي مُنَادِيهِ أَلَا لَا يَحْمِلَنَّ أَحَدٌ طَعَاماً وَ لَا شَرَاباً وَ حَمَلَ مَعَهُ حَجَرُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ ع وَ هُوَ وِقْرُ بَعِيرٍ فَلَا يَنْزِلُ مَنْزِلًا إِلَّا انْفَجَرَتْ مِنْهُ عُيُونٌ فَمَنْ كَانَ جَائِعاً شَبِعَ وَ مَنْ كَانَ ظَمْآناً [ظَمْآنَ‏] رَوِيَ وَ رَوِيَتْ دَوَابُّهُمْ حَتَّى يَنْزِلُوا النَّجَفَ مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ؛ هنگامی كه قائم از مكه ظهور كند، منادی او ندا می‌كند: متوجه باشید كسی همراه خود غذا و آب حمل نكند و با آن حضرت سنگ موسی(ع) است… پس هر جا فرود آید، از آن سنگ چشمه‌هایی می‌جوشد كه هر كس گرسنه باشد، سیر می‌شود و هركس تشنه باشد، سیراب می‌گردد و همین طور چهارپایان آن‌ها سیرآب می‌شوند تا از پشت كوفه وارد نجف می‌شوند.»

۲. نزول بركت: ابو نعیم از رسول خدا(ص) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: «يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ يَعْمَلُ بِسُنَّتِي وَ يُنَزِّلُ اللَّهُ لَهُ الْبَرَكَةَ مِنَ السَّمَاءِ؛۱۴مردی از اهل بیت من قیام می‌كند و طبق سنت من رفتار می‌كند و خداوند بركت را برای او از آسمان نازل می‌كند.»
۳. دست با بركت: امام باقر(ع) فرمود: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ بِهِ أحلَامُهُمْ؛۱۵هنگامی كه قائم ما قیام كند، دستش را بر سر بندگان گذارد و عقول آن‌ها را با آن جمع كند و افكارشان با آن تكمیل می‌گردد.» و در برخی نسخه‌ها دارد كه اخلاقشان را به كمال می‌رساند.

امام علی(ع) فرمود: «[مهدی] دست بر سر بندگان [خداوند] گذارد. پس هیچ مؤمنی باقی نماند، جز آن‌كه قلبش محكم‌تر از پاره‌های آهن گردد و خداوند به او نیز قدرت چهل مرد را عنایت فرماید.»۱۶

۴. رفع كینه‌ها از سینه‌ها: علی(ع) فرمود: «لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا… لَذَهَبَتِ الشَّحْناءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبادُ؛۱۷

۵. رفع گرفتاری: از دیگر بركات وجود آن حضرت، رفع گرفتاری‌هاست. حضرت سجاد(ع) فرمود: «َ إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِيعَتِنَا الْعَاهَة؛۱۸ زمانی كه قائم ما اهل بیت قیام كند، خداوند متعال از شیعیان ما سختی و گرفتاری را برمی‌دارد.»

و به خاطر همین بركات است كه همه هستی از او اعلام رضایت می‌كنند. پیامبر اكرم(ص) فرمود: « الْمَهْدِيُّ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي‏… يَرْضَى فِي خِلَافَتِهِ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ الطَّيْرُ فِي الْجَوِّ؛۱۹ مهدی مردی است از فرزندان من… در دوران خلافت او اهل زمین و آسمان و پرندگان هوا رضایت دارند.»

حتی مردگان و رفتگان از دنیا در عالم برزخ از بركت وجود حضرت مهدی(ع) شاد و خوشحال می‌گردند. امیر مؤمنان علی(ع) فرمود: «… وَ لَا يَبْقَى مَيِّتٌ [مِنَ الْمُؤْمِنِینَ] إِلَّا دَخَلَتْ عَلَيْهِ تِلْكَ الْفَرْحَةُ فِي قَلْبِهِ وَ فِي قَبْرِهِ وَ هُمْ يَتَزَاوَرُونَ فِي قُبُورِهِمْ وَ يَتَبَاشَرُونَ بِقِيَامِ الْقَائِمِ صلوات الله علیه؛۲۰ مرده‌ای [از مؤمنان] باقی نمی‌ماند، مگر آن‌كه خوشحالی [قیام مهدی] بر قلب او وارد می‌شود، در حالی كه در قبر و عالم برزخ می‌باشد. همدیگر را در قبرهایشان زیارت می‌كنند و بشارت‌های قیام مهدی(ع) را به همدیگر می‌دهند.»

و. سخاوت بی‌بدیل

از دیگر اوصاف زیبای اخلاقی و معنوی آن حضرت جود و سخاوت اوست. حضرت مهدی(ع) هم از نظر وراثت از نسل كسانی است كه دارای سخاوت گسترده‌ای بوده‌اند؛ چنانچه امیر مؤمنان(ع) و فاطمه زهرا -علیها سلام- و حسنین -علیهما سلام- غذای افطاری خویش را سخاوتمندانه تقدیم یتیم و اسیر و مسكین كردند، و هم از نظر شخصی و ویژگی فردی به خاطر گستره وسیع حكومتش از جود و سخاوت بی‌بدیلی برخوردار است كه به برخی روایات در این زمینه اشاره می‌شود:

۱. سخاوت یوسف: امام باقر(ع) فرمود: «فِي صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ أَرْبَعُ سُنَنٍ مِنْ أَرْبَعَةِ أَنْبِيَاءَ… وَ سُنَّةٌ مِنْ یوسُفَ فِی جَمَالِهِ وَ سَخائِه؛۲۱ در صاحی امر (امام مهدی) چهار سنت از چهار پیامبر وجود دارد… و سنتی از یوسف(ع) در زیبایی و سخاوتش دارد.»

۲. انفاق بی‌سابقه: امام باقر(ع) فرمود: «إِذَا ظَهَرَ الْقَائِم‏… يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ أَهْلِ الدُّنْيَا كُلُّهَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَ ظَهْرِهَا فَيُقَالُ لِلنَّاسِ تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدَّم‏َ الْحَرَامَ… فَيُعْطِي عَطَاءً لَمْ يُعْطِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ؛۲۲ هنگامی كه قائم قیام كند،… مال همه‌ی دنیا از درون و بیرون زمین نزد آن حضرت گرد می‌آید. پس به مردم گفته می‌شود كه به سوی چیزی (مالی) بیایید كه صله‌ی ارحام را در آن ترك كردید [و به بستگان كمك مالی نكردید] و خون ناحق در راه آن (جمع مال) ریختید… پس عطا و بخششی می‌كند كه هیچ‌كس [حتی امامان قبلی] پیش از او چنین عطایی نكرده است.»

۳. بخشش گسترده: پیامبر اكرم(ص) فرمود: «إِنَّ فِي أُمَّتِي الْمَهْدِيَّ… فَيَجِي‏ءُ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فَيَقُولُ يَا مَهْدِيُّ أَعْطِنِي قَالَ فَيَحْثِي لَهُ فِي ثَوْبِهِ مَا اسْتَطَاعَ أَنْ يَحْمِلَهُ؛۲۳ مهدی از امت من است… مردی به محضر او می‌آید و می گوید: ای مهدی، به من چیزی ببخش! پس آن حضرت به اندازه‌ای كه آن مرد بتواند بدارد و حمل كند [ثروت و مال] در دامان او می‌ریزد.»۲۴

پی‌نوشت‌هاـــــــــــــــ

  1. روزگاررهایی/كامل سلیمان/ج ۱/ص۱۲۷
  2. همان/ج ۱/ص ۱۲۹؛ الزام الناصب/ص ۱۰.
  3. بحارالانوار/ج ۸۳/ص ۸۰/ح ۸؛ نجم الثاقب/حسن نوری طبرسی/چاپ جمكران/ص ۷۶۲؛ فلاح السائل/سید بن طاووس/ص۱۹۹.
  4. سوره ی رعد/۲۸
  5. منتخب الاثر/ص ۱۸۵؛ روزگار رهایی/ص ۱۲۴
  6. الكتاب المصف/ابن ابی شیبه/بیروت/دارالكتب العلمیة/ج ۸/ح ۱۹۴۸۴/ر.ك: بحارالانوار/ج ۱/ص ۷۸.
  7. موسوعة احادیث المهدی/كورانی/قم/موسسة المعارف الاسلامیة/۱۴۱۱ ق/ج ۴/ص۵۳.
  8. منتخب الاثر/ص ۴۲۲؛ بحارالانوار/ج ۵۲/ص ۲۶۶؛ روزگار رهایی/ص ۱۲۸.
  9. الخصال/شیخ صدوق/قم/مؤسسة النشر الإسلامی/ج۲/ص۵۲۷/ح۱.
  10. بحارالأنوار/ج۵۳/ص۱۵۷/ح۷.
  11. همان/ج۵۲/ص۳۰.
  12. مكیال المكارم/محمد تقی اصفهانی/قم/مدرسة الامام المهدی/ج۱/ص۹۱.
  13. عیون الاخبار/ج ۱/ص ۱۷۰؛ روزگار رهایی/ص ۱۲۹.
  14. عقد الدرر/مقدسی شافعی/قم/جمكران/اول/۱۴۱۶ ق/باب ۱/ص ۴۱.
  15. بحارالأنوار/ج ۵۲/ص ۳۳۶/ح ۷۱؛ ص ۳۲۸.
  16. كمال الدین/شیخ صدوق/قم/مؤسسة النشر الإسلامی/۱۴۰۵ ق/ص۶۵۳.
  17. الخصال/ج۲/ص۵۴۱.
  18. بحارلأنوار/ج ۵۲/ص۳۱۶/ح ۱۲.
  19. بحارالأنوار/ج ۵۲/ص ۳۱۶/ح ۱۲.
  20. كمال الدین/ص ۶۵۳؛ منتخب الأثر/ج ۲/ص ۱۳۹/ح ۵۰۶.
  21. اثبات الوصیة/مسعودی/چاپ اول/ص ۲۰۲؛ منتخب الأثر/ج ۲/ص ۳۱۴.
  22. بحارالأنوار/ج ۵۲/ص ۳۹۰/ذیل روایت ۲۱۲.
  23. سنن ترمذی/بیروت/دار الفكر/۱۴۰۸ ق/ج ۴/ص ۴۳۹/ح ۲۲۳۲.
  24. منبع: ماهنامه مبلغان/معاونت تبلیغ و آموزش‌های كاربردی حوزه‌ی علمیه قم/شماره ۷۶/صص ۹۲-۸۵.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *