چه بخوریم تا معده نسوزد؟ | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

چه بخوریم تا معده نسوزد؟

چه بخوریم تا معده نسوزد؟
چه بخوریم تا معده نسوزد؟

به طور كلی ماهیچه ای حلقوی در فاصله‌ی اتصاف مری به معده وجود دارد كه كنترل ورود و خروج مواد از مری به معده را هدایت می‌كند. عملكرد اصلی این ماهیچه ممانعت از بازگشت اسید معده به داخل مری است. اما در افراد مبتلا به سوزش معده (ترش كردگی) این ماهیچه عملكرد درستی نداشته و باعث بازگشت اسید معده به مری می‌شود كه در این صورت سوزش آن را در ناحیه قفسه سینه احساس خواهیم كرد. البته طبق آمار مشخص شده كه ۹۲ درصد از دلایل بروز این درد به خاطر نوع رژیم غذایی غلطی است كه پیروی می‌كنیم. بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها این تأثیر ناخواسته را در اغلب افراد دارند و باعث بازگشت اسید معده به مری می‌شوند. این غذاها عبارتند از:

گوشت

اغلب گوشت‌ها چنین خاصیتی دارند

میوه‌جات و سبزیجات و عصاره آن‌ها:

مانند آب پرتغال، لیمو، آب گریپپ فروت، گوجه، پیاز، سالاد سیب زمینی.
رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب: سایر نوشیدنی‌ها: مثل چای، قهوه، دلستر.

لبنیات:

مثل خامه، شیر، بستنی و …
این غذاها و نوشیدنی‌ها در ارتباط با بروز سوزش معده مؤثر هستند و روش هایی از تأثیر ناخواسته آن‌ها این است كه در مصرف آن‌ها حد اعتدال رعایت شود. استعمال دخانیات نیز یكی دیگر از دلایل بروز سوزش معده است.
بهترین راه پیشگیری از این درد ناخوشایند این است كه علاوه بر رعایت تعادل در مصرف غذاهای ذكر شده، حجم وعده‌های غذایی را كاهش دهید. چون وعده‌های غذایی سنگین و سرشار از چربی، مدت طولانی‌تری در معده توقف می‌كنند.
نكته دیگری كه باید به آن توجه كنید این است كه غذاها و نوشیدنی‌های ذكر شده عمومیت كاملی ندارد. هر فرد نسبت به غذاهای خاصی تحریك می‌شود؛ بنابراین بهتر است فارغ از این لیست، به رژیم غذایی خود توجه كنید و غذاهای محرك را شناسایی كرده و در مورد مصرف آن‌ها احتیاط لازم را داشته باشید.
از دیگر توصیه‌های لازم در زمینه‌ی پیشگیری از سوزش معده این است كه اگر به غذاهای رستورانی تمایل دارید یا اغلب مواقع به این مكان‌ها سر می‌زنید، سعی كنید كه غذای سالمی را سفارش دهید. غذای كم چرب و حاوی پروتئین متعادل می‌تواند انتخاب درستی باشد. چون غذاهای سرشار از پروتئین باعث ایجاد فشار به معده می‌شود و اسید معده را به مری هدایت می‌كند.
شاید باور نكنید، اما به همان نسبت ناخوشایندی كه از سوزش قفسه‌ی سینه احساس می‌كنید، رهایی از آن نیز آسان است. كمی تغییر در سبك زندگی و رژیم غذایی و اندكی توجه به محركات می‌تواند شما را در رهایی از این وضعیت یاری كند.

منبع: هفته نامه زن روز/مؤسسه كیهان/شماره ۲۳۹۸/ص۲۹.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *