راز نيامدن نام حضرت على (عليه السلام) در قرآن چیست؟ | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

راز نيامدن نام حضرت على (عليه السلام) در قرآن چیست؟

راز نيامدن نام حضرت على (عليه السلام) در قرآن چیست؟
راز نيامدن نام حضرت على (عليه السلام) در قرآن چیست؟

پرسش:

چرا نام حضرت علی(ع) در قرآن نيامده است؟

پاسخ:

چرا با وجود اين كه اميرالمؤمنين(عليه السلام) تا به اين اندازه مورد احترام است، نام او با صراحت در قرآن ذكر نشده است؟ اين يكى از سؤالاتى است كه در طول تاريخ بارها به وسيله برخى از شياطين مطرح شده و علما و بزرگان ما نيز در كتاب‌هاى خود ـ از جمله حضرت امام(قدس سره) در كتاب «كشف الاسرار» كه در پاسخ كتاب «اسرار هزار ساله» كسروى مرتد نوشته‌اند ـ به مناسبت‌هاى مختلف آن را پاسخ داده اند. اين سؤال دو پاسخ كلى دارد:

پاسخ اول

پاسخ اول مربوط به اين نكته است كه در تشريع احكام الهى و بيان مسايل مربوط به شريعت، تنظيم و جريان كلى امور همواره با اين حكمت همراه است كه زمينه آزمايش افراد فراهم شود و انسان‌ها با استفاده از اراده و اختيار خود در جهت اطاعت از اوامر و نواهى الهى ـ كه در نهايت به تكامل آنها منجر مى‌شود ـ گام بردارند. مثلاً خداوند مى‌توانست از ابتدا به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بگويد كه به طرف كعبه نماز بخواند، اما ابتدا بيت المقدس را قبله قرار مى‌دهد و آن گاه پس از مدتى آن را تغيير مى‌دهد. در تبيين فلسفه اين كار، خداى متعال در قرآن كريم مى‌فرمايد:

وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلاّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ؛۱ يعنى اين آزمايشى الهى بود تا از طريق آن، مؤمنان واقعى و كسانى كه تابع محض اوامر خدا و پيامبر(صلى الله عليه وآله) هستند، شناخته شوند و مشخص شود كه چه كسانى تسليم امر و نهى خداوند هستند و چه كسانى قلباً ايمان نياورده و به دنبال بهانه گيرى اند. كسانى كه ايمان واقعى ندارند در اين امر تشكيك كرده و مى‌گويند: چگونه ممكن است حكم خداوند متعال عوض شود؟! پس تكليف نمازهاى قبلى كه به جانب بيت المقدس خوانديم چيست؟! اگر آنها درست بود، پس آيا نمازهاى فعلى كه به سمت كعبه مى‌خوانيم باطل است؟! و سخنانى از اين قبيل. خداى متعال مى‌فرمايد، هدف از اين كاراين بود كه معلوم شود چه كسانى ايمان واقعى دارند.

از اين رو در بيان مسايل مربوط به شريعت اگر تمام مطالب شفاف و بدون ابهام مطرح شود، در بسيارى از موارد حكمت امتحان تحقق پيدا نمى‌كند. طبيعت امتحان همين است كه بايد با اندكى ابهام توأم باشد و اگر تمام مسايل روشن و واضح باشد امتحان معنا پيدا نمى‌كند. در مورد خلافت و ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) نيز حكمت امتحان اقتضا كرده تا اين مسأله كاملا صاف و بدون هيچ پيرايه نباشد، و اگر در آيات مربوط به اميرالمؤمنين(عليه السلام) نام آن حضرت صريحاً ذكر مى‌شد با اين حكمت منافات داشت.

پاسخ دوّم

پاسخ دوم ـ كه حضرت امام(قدس سره) نيز در كتاب كشف الاسرار مطرح فرموده‌اند و ظاهراً آن را مناسب تر مى‌دانندـ اين است كه اگر نام مبارك اميرالمؤمنين(عليه السلام) با صراحت در قرآن آمده بود، منافقانى كه تصميم به قتل پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) گرفته بودند تا پس از آن حضرت به رياست برسند، براى نيل به مقصود خود در قرآن دست كارى مى‌كردند؛ و روشن است كه دست كارى و تحريف قرآن چه لطمه جبران ناپذيرى بر پيكر اسلام وارد مى‌ساخت.

پاسخ سوم

پاسخ ديگرى نيز به اين صورت مى‌توان ارائه كرد كه قرآن همواره كليات مسايل را بيان مى‌فرمايد و تفسير و تفصيل احكام را بر عهده پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى‌گذارد. در اين مورد از ائمه اطهار(عليهم السلام) سؤال شد كه چرا اسم اميرالمؤمنين(عليه السلام) و ائمه(عليهم السلام) در قرآن نيامده است؟ و يا چرا در آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا»۲ «الذين آمنوا» معرفى نشده اند؟ يا اين كه چرا در آيه «أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»۳ «اولى الامر» مشخصاً معرفى نشده اند؟ و يا در مورد نماز چرا تعداد نمازهاى واجب و تعداد ركعات آنها بيان نشده است؟ هم چنين چرا در آيات مربوط به زكات موارد و مقدار آن بيان نشده است؟ ائمه اطهار(عليهم السلام) در پاسخ به اين سؤالات فرموده اند: تفسير جزئيات احكام به عهده پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) گذاشته شده است؛ قرآن مى‌فرمايد:

وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛۴ ما قرآن را بر تو نازل كرديم تا تو براى مردم تفصيل آن را بيان كنى.

بنابراين همان‌طور كه خداوند در قرآن فرمود، نماز بخوانيد، اما تعداد ركعات آن را مشخص نكرد؛ به همان صورت فرمود، از اولى الامر اطاعت كنيد، اما آنها را معرفى نكرد تا مردم از پيامبر(صلى الله عليه وآله) بپرسند و آن حضرت اين مسأله را تبيين كند.

پس به طور خلاصه، در پاسخ اين سؤال كه چرا قرآن جزئيات احكام را بيان نفرموده، مى‌توان اين گونه پاسخ داد كه اولا براى اين است كه زمينه امتحان فراهم باشد تا مؤمنان واقعى شناخته شوند؛ و ثانياً براى اين كه مردم در مورد تفاصيل آنها از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام) سؤال كنند و بدين طريق جايگاه آنان در تبيين جزئيات احكام، براى مردم روشن شود.

به طور كلى در بسيارى از موارد، دليل پيدايش اين گونه سؤالات اين است كه ما گمان مى‌كنيم خداوند مانند يك مصلح اجتماعى مى‌خواهد از هر طريق ممكن، جامعه به سر و سامان برسد و نظم و آرامش در آن حكم فرما باشد و مردم با آسودگى زندگى كنند. بر اساس اين تصور، اگر در موردى ببينيم كه اين گونه نشده است، چنين نتيجه مى‌گيريم كه ـ العياذ بالله ـ اشكالى در كار خداوند پيدا شده است! حال آن كه خداوند هيچ گاه چنين اراده‌اى نداشته و ندارد كه مردم به هر صورت ممكن ايمان بياورند و مؤمن شوند. اگر چنين اراده‌اى داشت قطعاً قادر بود شرايط را به گونه‌اى فراهم كند كه همه مردم ايمان بياورند: وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً.۵ ايمان امرى اختيارى است و مردم بايد بر اساس انتخاب و اختيار خود ايمان بياورند. در آيه ديگر مى‌فرمايد: لَوْ يَشاءُ اللّهُ لَهَدَى النّاسَ جَمِيعاً؛۶ اگر خدا مى‌خواست، همه را با اجبار هدايت مى‌كرد. اما خداوند اين گونه نخواسته است؛ انسان بايد با اختيار خود مسير هدايت را طى كند و كمال انسان در گرو اختيار و انتخاب آگاهانه او است. انسان بايد گام نهادن در مسير كمال را خود اراده كند، در پى شناخت آن برآيد و در اين جهت، حسن انتخاب داشته باشد تا با اراده و اختيار خود به مقصود برسد.۷

پی‌نوشت‌هاـــــــــــــــــــــــــــــــ

  1. بقره (۲)/۱۴۳.
  2. مائده (۵)/۵۵.
  3. نساء (۴)/۵۹.
  4. نحل (۱۶)/۴۴.
  5. يونس (۱۰)/۹۹.
  6. رعد (۱۳)/۳۱.
  7. در پرتو ولايت/حضرت آیة الله مصباح یزدی/نگارنده: محمدمهدي نادري قمي/ قم/انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)/چاپ دوم/ پاییز۱۳۸۳/صص ۷۰-۶۷.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. وجه الله خادم الرضا

    به نامت ای اله مهربان عالمین وبا عرض سلام بر شما ای مولا و آقای مظلوممان حضرت علی ابن ابی طالب
    واما بعد…
    دلیل نیامدن نام مبارک حضرت علی علیه السلام در قرآن کریم، به همان دلیلی است که مادرمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بشهادت رساندند….
    درتاریخ اسلام آمده است، در بعد ازبقدرت رسیدن معاویه، آن ملعون روزی بر سرخاک پدرش ابو سفیان ایستاده بود، یکی از اصحاب رسول الله (ص) ایشان را دید و پیش رفت و پس از سلام به معاویه گفت ، ای معاویه تو بقدرتی که میخواستی رسیدی علی را که کشتی(شهید کردی) ، حال اینقدر آل علی که از فرزندان علی و زهرا که فرزندان رسول الله هستند، را اذیت ننما، معاویه چون ایشان را می شناخته، با کینه لبخندی میزند و میگوید،می دانی که این قبر پدر من ابوسفیان است، و آن یکی قبر عموی و آن یکی و آن یکی همه کسانی هستند که علی آنان را کشته است ، ولی آیا از پدرم نامی برده میشود؟نه هرگز ، ولی افسوس میخورم که هنوز هر روز صبح و شام نام محمد در اذان آورده میشود….
    برای اخذ بیعت به در خانه حضرت علی(ع) آمده بودند، حضرت زهرا (س) رو به حضرت نمودند و فرمودند چه نشسته ای ،برخیز ، آقای مظلوممان با اینکه از مقدرات حضرت زهرا(س) مطلع بودند، دست بطرف ذوالفقار برده وبا اندوه فرمودند، ولی اگر برخیزم، دیگر نامی از پدرت بر اذان ها نخواهد ماند….
    حضرت زهرا خود برخواست….
    بلی اگر نام حضرت علی (ع)و فرزندانش((۱۱امام یا اوصیاء رسول)) که در بیش از صدبار در احادیث آمده است ، در قرآن کریم می آمد، همینک نامی از قرآن و اسلام ناب محمدی بجای نمانده بود، و دشمنان خداوند مهربان همان کاری که با قرآن ناطق (۱۲ امام) نمودند، با قرآن سامت نیز مینمودند….
    به دست شیطان رجیم تمام دشمنی دشمنان حضرت علی (ع) برای کسب خلافت بوده است ، و اگر در قرآن کریم نام ایشان ذکر میشد، دیگر جای برای ادعای خلافت این شیاطین نمی ماند، یا می بایست چشم از حکومت برمیداشتند، و یا قرآن را از میان برداشته یا تحریف می نمودند، و خداوند حکیم، آگاه تر و مقتدرتر از آنان بود، مقام و عظمت ایشان را با رمز و اسرار در قران کریم ذکر، و هر خداجوی واقعی با تحقیق و تفحص براحتی مقام وشان ایشان را طبق آیات قران کریم در می یافت….
    واما دلیل باطنی نیامدن نام مبارک۱۳ معصوم دیگر چیست؟
    بی شک همه خلایق لیاقت پرستیدن خداوند مهربان را ندارند، و خداوند مقدرات را به اینگونه چیده تا هر شخص خود راه و خدای خود را انتخاب نماید، و لذا به همین دلیل ما میبینیم با اینکه ادیان الهی در طول تاریخ در دسترس بوده اند تا هم اینک خداپرستان واقعی چقدر کم بوده و هستند، خدا پرستانی که برای بهتر پرستیدن خداوند مهربان به تحقیق و تفحص نپردازند ، خدا پرستانی هستند که خداپرست بدنیا آمده ولی خداپرست واقعی نیستند،….
    شهید ادواردو دانیلی یک یهودی بود، یکبار نظرش به قرآن کریم افتاد، تا به مقام ایمان پیش رفت و همینک در بهترین مکان قرب به خداوند مهربان بسر میبرد، و مومنین می دانند که وقتی به مقام ایمان دست یافت به چه زندگانی زیبا و پرنشاط و خوشی دست یافته بود ، و همینک نیز ایشان به مقام همنشینی با خداوند مهربان و درباریانش یا به همان بهشت یا رضوان الله اکبر دست یافته است ….
    و این مقامی است که درب آن بروی همه بندگان خداوند مهربان گشوده شده است، ولی چه اندک هستند خدا جویان واقعی که خدایشان، زن و فرزند و پول و خانه و جاه و مقام نیست….
    در بیش از صد آیه در قرآن کریم این مفهوم آمده است((هرکه را خداوند بخواهد هدایت می نماید…))و یا …((انا هدینا السبیل اما شاکراًو اما کفورا / سوره انسان))…. واین به این معنا است که خداوند هرکه را بخواهد دست گیری و هدایت می نماید، و این هدایت را خداوند به محبوبینش الهام مینماید ، آنانی که از طفولیت نام و حب علی(ع) و آل علی (ع) در قلبشان زنده است ، یعنی شیعیان علی (ع) جزو محبوبین خداوند مهربان هستند…. نیامدن نام مبارک ایشان در قرآن کریم، از مقدرات الهی است تا همه خوب و بد را شناخته و خود دلیلش را بدانند، که خداوند عادل است و مقدرات بدین صورت است تا شخص مقدرات آینده زندگانی خود را خود بنویسد، آدم برای یک عمر خلق گردیده و در اولین روز زندگی خود باید در دنیا بسر برد تا مقدراتش را خود بنویسد….
    خلاصه دلیل این نیامدن نام مبارک ایشان در قرآن را بنده حقیر بیان و متن کاملتر آن رادر سایت((khodashenasi.com((در تعریف عرفان قرآنی ولایی ))گذارده ام، ضمناً از همه مراجعه کنندگان به این سایت تقاضا میشود،برای تبلیغ دین اسلام ناب محمدی و ولایت اهلبیت النبوه(ع)، به نیابت از حضرت زهرا(س)و فرزندان وپدروهمسر ایشان نام خود را در هیئت محبان زهرا ثبت نام و مطمئناً در زمره شفاعت شدگان حضرت زهرا سلام الله علیها قرار بگیرند، و با قرار گرفتن در جمع محبان اهلبیت (ع)طریق کسب مراحل ایمان به آنان آموخته خواهدشد۰۹۱۵۱۷۳۲۰۰۱ ((قول شفاعت از طرف یکی از اهل یقین میباشد که ۲۰ روز قبل از فوت امام راحل خبر فوت ایشان را به ما داد، و….))

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *