جوانان، آكنه و تغذیه | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

جوانان، آكنه و تغذیه

جوانان، آكنه و تغذیه
جوانان، آكنه و تغذیه

شایع‌ترین مشكلات جوانان، جوش هایی است كه بر روی صورت ظاهر شده و باعث كاهش زیبایی و عدم اعتماد به نفس، و بروز مشكلات در روابط اجتماعی آن‌ها در این دوران می‌شود. برای درمان جوش در ابتدا باید مطمئن شد كه فرد درگیر عوامل هورمونی خاصی نباشد از جمله‌ی این عوامل كه باعث ایجاد جوش می‌شود می‌توان به افزایش سطح هورمون‌ها در دوران بلوغ، كیست‌های تخمدان و تغییرات هورمونی در دوران حاملگی اشاره كرد. در صورتی كه از عدم ابتلا به این موارد آگاه شدید با رعایت نكات تغذیه‌ای به راحتی می‌توانید جوش های پوستی خود را درمان كنید. البته نژاد افراد، محیط زندگی، وراثت، داروهای مصرفی (قرص‌های ضد بارداری) و مواد آرایشیِ غیر استاندارد با پایه‌ی چربی فراوان می‌توانند از جمله عوامل اثر گذار در بروز آكنه باشند.

بخور نخورهای درمان آكنه

بیست تا سی گرم فیبر در روز مصرف كنید. فیبر باعث می‌شود سموم ایجاد شده در بدن كاهش پیدا كند و به سطح پوست نرسد. از جمله مواد غذایی غنی از فیبر می‌توان به غلات كامل و حبوبات اشاره كرد.

رژیم غذایی خود را كم چرب قرار دهید. مواد پرچرب هورمون‌های ایجاد كننده‌ی آكنه را افزایش می‌دهند.

از مواد غذایی حاوی نمك‌های فراوان مانند چیپس، گوشت‌های نمك سود شوده و غذاهای كنسروی پرهیز كنید و غذاهای سرخ شده را از برنامه ی غذایی خود حذف كنید.

از كربوهیدرات‌های ساده مثل نوشابه، آب‌نبات و شكلات پرهیز كنید. این مواد سطح انسولین خون را بالا می‌برند و در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده میزان بروز آكنه را بالا می‌برند.

اثر فراوان ویتامین‌ها و مواد معدنی در جلوگیری از ایجاد جوش‌ها را نباید فراموش كرد چرا كه مصرف مكمل و مواد غذایی كه سرشار از ویتامینA، ویتامینB۶، ویتامینE، روی، سلنیوم، كروم و امگا۳ هستند به كاهش جوش‌های پوستی كمك می‌كنند.

مواد غذایی زیر را بیشتر در برنامه ی روزانه‌ی خود قرار دهید:

  1. گوشت بوقلمون: حاوی اسید‌های آمینه‌ای است كه رشد ویروس‌ها و باكتری‌ها را در سطح پوست كاهش می‌دهد و مانع ایجاد آكنه می‌شود. مهم‌ترین ماده‌ی مغذی آن اسید آمینه، ویتامینA و لیزین است.
  2. دانه‌ی كتان: به حفظ رطوبت، نرم بودن پوست و كاهش التهاب كمك می‌كند و برای خشكی پوست نیز مفید است. از مهم‌ترین مواد مغذی آن اسید‌های چرب امگا۳، امگا۶ و ویتامینE است.
  3. انواع ماهی: حاوی موادی هستند كه برای بعضی انواع خشكی‌ها و التهاب‌ها مفید‌اند. مهم‌ترین مواد مغذی آن امگا۳ است.
  4. جگر: دارای موادی است كه به بهبود و نوسازی پوست كمك می‌كند و برای محو شدن جای جوش دوران جوانی مفید است. مهم‌ترین ماده‌ی مغذی آن ویتامینA است.
  5. آووكادو: محتوی مواد مغدی است كه برای درمان جوش مؤثر است؛ نظیر ویتامینE، روغن‌های حاوی اسید‌های چرب غیر اشباع.
  6. تخم آفتاب‌گردان: پوست‌هایی كه خشك و خشن هستند و پوسته پوسته می‌شوند را بهبود می‌بخشند و برای درمان اگزما، پوست كم‌آب و خشك مفید است. مهم ترین مواد مغذی آن، اسید‌های چرب امگا۶، ویتامینE و روی است.
  7. مركبات ترش: پوست آسیب دیده، پوست فرونشسته، پوست چین و چروك شده و پیر را بهبود می‌بخشد. مهم‌ترین ماده‌ی مغذی آن ویتامینC است.
  8. سیب زمینی(پشندی): پوست را در برابر آفتاب سوختگی حفظ می‌كند و برای درمان جوش دوران جوانی مفید است. مواد مغذی سیب زمینی شیرین بتاكاروتن، ویتامینC و E است.
  9. زغال اخته: سرشار از آنتی اكسیدان‌هایی است كه به درمان پوست كمك می‌كنند. آنتوسیانیدرین مهم‌ترین ماده‌ی مغذی آن است.
  10. هویج: باعث حفاظت در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید می‌شود و برای درمان جوش دوران جوانی مفید است. ماده‌ی مغذی آن بتاكاروتن است.
هشدار: قهوه را از فهرست غذایی خود حذف كنید. كافئین موجود در قهوه ادرارآور است. نوشیدن مقادیر زیاد قهوه به صورت منظم باعث كم‌آبی بدن شده كه عوارض آن بر روی پوست به صورت خشكی و عدم انعطاف‌پذیری بروز می‌كند.

نكته پایانی: ورزش می‌تواند سطح انسولین خون را كنترل كند و از تغییرات هورمونی در بدن جلوگیری كند و مانع ایجاد جوش شود. بنابراین با پیاده‌روی دوچرخه سواری، ورزش‌های با تحرّك زیاد می‌توان از پوست خود رضایت داشت.

منبع: هفته نامه زن روز/مؤسسه كیهان/ش۲۴۱۰/ص۲۷.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *