امام خميني از منظر دانشمندان غير مسلمان | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

امام خميني از منظر دانشمندان غير مسلمان

امام خميني از منظر دانشمندان غير مسلمان
امام خميني از منظر دانشمندان غير مسلمان

سمبل مبارزه عليه ارزش هاي مادي غرب

دکتر «ديمتري کيت سيکس » از متفکران مسيحي ارتدکس و استاد تاريخ روابط بين الملل کشور يونان مي گويد: «براي ما مسيحيان ارتدکس يونان که تفوق جويي شيطاني ارزش هاي غربي را رد مي کنيم، امام خميني رحمه الله نمونه اي بود از يک مبارز جهاني، جهت استقرار حق به جاي ارزش هاي مادي. اگر چه تبليغات جهاني غرب سعي مي کرد از ايشان يک تصوير فناتيک۱ ترسيم نمايد، ولي ما مي دانيم که وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روي زمين – که در مسير خدا حرکت مي کردند و برتري ارزش هاي ماديگري را رد مي کردند – بود.۲ »

شخصيت شگفت انگيز و بي نظير تاريخ معاصر

«رابين وود زورث » ، نويسنده و محقق مسيحي از کشور آمريکا مي گويد:

«درباره آيت الله خميني رهبر جمهوري اسلامي، صحبت ها و حب و بغض هاي فراواني مطرح شده است. در فرصتي که براي ديدار او پيش آمد، فکر کردم در چنين موقعيت مهمي، تلاش لازم را به کار برم و نتيجه را هرچه شد قبول نمايم.

از نظر دنياي غرب، امام خميني رحمه الله مظهر سرسختي، غرور و انعطاف ناپذيري بود، حتي آن عده از غربي هايي که من آن ها را ملاقات کرده بودم و آن ها نيز قبلا امام را ديده بودند، ضمن آن که جذابيت رهبري ايشان را انکار نمي کردند ولي رفتار او را فاقد گرمي و خنده توصيف مي کردند.

حالا من فرصتي يافتم، تا خودم قضاوت کنم. فرصت براي ديدن کسي که برجستگي و شامخيت شخصيت او ايران را در برگرفته بود، آن که سياستش باعث تحولات عميق در ايران و برانگيختن خشم فراوان غرب شده بود.

من در جلو هال (حسينيه جماران) قرار گرفتم، به محض حضور امام روي بالکن حسينيه، جمعيت حاضر يکپارچه از جاي خود برخاستند و فرياد زدند خميني، خميني، خميني. اولين باري بود که چنين رفتار عميقا هيجان انگيز، شادمانه، مبارزانه و احترام آميز را نسبت به يک انسان مشاهده مي کردم. هنگامي که در باز شد و او وارد شد، توفاني از انرژي برخاست. عباي قهوه اي، عمامه مشکي و محاسن سفيدش همه مولکول هاي ساختمان را به حرکت درآورد. توجه حضار آن چنان متمرکز و ميخکوب شد که هر چيز ديگر غير از او ناپديد شد.

خميني به مثابه هاله يک نور در حال حرکت به عمق وجدان و آگاهي همه کساني که در حسينيه جماران حاضر بودند، نفوذ کرده بود. او تمام تصاوير تخيلي را که هرکس قبل از ملاقات با او در ذهن خود ساخته بود، منهدم مي کرد. حضورش چنان پرقدرت بود که من خود را در محاصره هيجاناتم و در فاصله بسيار دور از ايده ها و تجارب شخصي قبلي ام احساس مي کردم.

من قبلا انتظار داشتم پيرامون حرکات سيما و انگيزه هاي او و شگفتي هاي طبيعت واقعي او به تحقيق بپردازم، ولي قدرت خميني، توفيقات او و قدرت مطلق کنترل و احاطه نفساني او، همه قالب هاي ارزيابي ذهني مرا نابود ساخت و من خود را در حال گرفتن احساس و انرژي که توسط اشعه حضور او در حال تبلور بود يافتم.

خميني يک توفان بود، با اين همه درنهاد اين توفان يک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسيار شديد و آمرانه بود و در عين حال بسيار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثير بود. در درون او يک حقيقت ساکن و غير قابل حرکت وجود داشت، ولي همين بي حرکتي باعث حرکت کلي يک کشور شد.

او يک انسان معمولي نبود، در واقع تمام کساني را که قبلا ملاقات کرده بودم از عرفا و زهاد تا راهب هاي بودايي، حکماي هندي و ديگران، هيچ کدام داراي چنين حضور برق آسا و انرژي بخشي نبودند.

براي آن ها که توانستند ببينند و احساس کنند، هيچ گونه ابهامي خميني يک توفان بود، با اين همه در نهاد اين توفان يک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسيار شديد و آمرانه بود و در عين حال بسيار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثير بود.

درباره کمالات والاي خميني باقي نماند. اين عظمت و کمال در همه جا منعکس بود. در تنفسش، در حرکت اندام و دستانش، در آتش شخصيتش و در آرامش آگاهي و وجدانش ; همه چشم ها به سوي خميني بود، در آنجا اثري از خودخواهي و خودپسندي نبود.

همه حواس اوبه شکل سرسختانه و در عين حال برنامه ريزي شده اي به همان نقطه اي معطوف بود که به نحو زيبا و عارفانه اي جو آن جمع را جلب کرده بود. علي رغم آن اراده شديد و اخلاق پرصلابت و سازش ناپذير، روحيه کاملا مثبت و هموار او در حرکت دستانش و صداي صاف کردن حنجره اش و افکار متمرکزش متجلي شده بود.

در حالي که صدها مسلمان عاشق ميهن در مجلس، عظمت او را فرياد مي زدند و با تحسين و ستايش مطلق از او به وفاداري عاشقانه اش سوگند ياد مي کردند، او در درون خود بود و همچنان آرام و بي حرکت باقي مانده بود. چنين صحنه هايي خارج از مرز تصور و حدودي بود که من به آن ها خو گرفته بودم.

خواننده ممکن است اين توصيفات را مبالغه آميز بداند. چنين کسي بايد بداند که عليرغم همه شنيده هاي قبلي ام و عليرغم مطالب متضادي که قبلا دريافت کرده بودم، اولين و واقعي ترين تاثير شخصيتي خميني هيچ ارتباطي با مقولات مطرح شده عليه او نداشت. براي آنکه بتوانيد واقعه فهم فوريه را که در شمال تهران (ملاقات در حسينيه جماران) اتفاق افتاد، تصور کنيد به مثال هاي زير توجه کنيد:

براي يک لحظه فشار نوزاد براي رهايي از رحم مادر و ورود به دنياي جديد را تصور کنيد و يا لحضه اي که فرد به مردن آگاهي پيدا مي کند. ريشه اين حقايق خارج از چارچوب تجارب شخصي بود و براي من قبلا قابل تصور نبود، زيرا هرگز تجربه نکرده بودم. حقيقت اين است که وقايع خود آفريننده تجارب اند. موضوعيت اين تجربه به نظر مي رسيد اساس و ريشه آگاهي مرا هدف قرار داده است. من مدل اين تجربه را به نحوي بالا بردم که تمام احساسات و افکارم را به سوي آگاهي خود هدايت کرد. آري، امام خميني رحمه الله آن انسان قوي، قدرتمند و شکست ناپذير بود; و شخصيت او مهم ترين ويژگي اوست و مهم ترين ويژگي حرکت او شناساندن چنين شخصيتي بود.۳ »

احياگر روحيه اعتماد به نفس در مردم

پروفسور «ام – اس – اگواني » ، متخصص امور ايران و رئيس دانشگاه جواهر لعل نهرو مي گويد:

«آيت الله خميني تنها کسي بود که از سال ۱۳۴۲ تا رحلتش سازش نکرد. هيچ فرد ديگري در قرن حاضر قادر به ايجاد تغييراتي بنيادي در جامعه ايران همچون معظم له نبوده است.»

وي در مقايسه دوران انقلاب با زمان شاه اظهار مي دارد: «رژيم شاه از مردم و حمايتشان دور بود، اما آيت الله خميني با جلب حمايت توده مردم پيروز شد و بعد از ساليان طولاني، آموزش هاي اسلامي را عملا وارد زندگي مردم کرد. و مهم ترين دستاورد ايشان احياء احترام و اعتماد به نفس در مردم بود. او تنها رهبري است که توانست جنبش را بر اساس ايدئولوژي و مذهب بنيانگذاري کند که هيچ يک از رهبران انقلاب هاي جهان نتوانستند به آن دست يابند.۴ »

الهام بخش مسيحيان آزاده

دکتر جرج موستاکيس روحاني و نويسنده مسيحي از يونان مي گويد:

«من يک مسيحي هستم ولي به امام خميني رحمه الله علاقه بسيار زيادي دارم. امام خميني (ره) اصلاح کننده بزرگ امت اسلامي بوده است. من و ساير مسيحيان آزاده وظيفه خود مي دانيم که از ايشان پيروي کنيم.»

«زندگي مذهبي و سياسي امام خميني رحمه الله و مبارزات ايشان برعليه استعمار به روشني در روند تاريخ ثبت است.» اين کشيش يوناني و استاد فلسفه و جامعه شناسي که وصيت نامه امام را به زبان يوناني ترجمه کرده است در ادامه مي گويد:

«من يک مسيحي هستم ولي به امام خميني رحمه الله علاقه بسيار زيادي دارم. امام خميني رحمه الله اصلاح کننده بزرگ امت اسلامي بوده است. من و ساير مسيحيان آزاده وظيفه خود مي دانيم که از ايشان پيروي کنيم.»

آقاي مستاکيس سپس احساس خود را راجع به «حسينيه جماران » چنين بيان مي کند: «اينجا زيباترين مسجدي است که در عمرم ديده ام، زيبايي و تقدس آن به خاطر ماديات نيست. به خاطر اين نيست که از طلا و يا نقره و يا بلور ساخته شده باشد، بلکه به خاطر روح بزرگ امام خميني رحمه الله است.» آقاي جرج موستاکيس گفتار خويش را با دعاي ويژه مردم يونان به پايان مي برد: «پروردگارا! اي خداوند قادر مطلق! روح محبوب امام عزيز، خميني بزرگ را قرين آرامش ابدي خويش گردان و او را تحت عزت و جلال ملکوت و هم جوار ارواح طيبه ابراهيم، اسحق و يعقوب و تمامي انبياء ديگر قرار ده. آمين.۵ »

عشق عميق يک ملت

«دکتر فوسبري » کشيش و رئيس دانشگاه هاي کاتوليک آمريکاي لاتين مي گويد: «امام خميني با استفاده از ريشه هاي فرهنگي اسلامي موجب حرکت تاريخي ملت خويش گشت. وي توانست با يک انقلاب مذهبي سياسي، حرکت عظيمي در کشورهاي اسلامي به وجود آورد. او راهي را به روي ما گشود که مهم ترين پيام آن امکان بازيابي ماهيت معنوي و قدرت الهي و ايمان به خدا بوده است. امام با بازگشايي اين راه، وجدان معنوي غرب را شديدا به لرزه در آورد هرچند رسانه هاي گروهي غرب سعي در پوشاندن و مخفي ساختن آن داشته باشند.»

دکتر فوسبري، مراسم عزاداري ملت ايران را نمونه هايي از عشق عميق يک ملت نسبت به معشوق خود دانسته و اشک ده ها ميليون ايراني را در سوگ رهبر از دست رفته شان، عزاي يک ملت در فقدان امام خود خوانده و اضافه مي کند: «عکس العمل ميليوني مسلمانان در غم از دست دادن تنها يک سياستمدار نبود، بلکه درد جدايي کسي بود که ماهيت فرهنگي يک ملت را به وي بازگرداند و راه آزادگي را به جهانيان آموخت.۶ »

اثبات پيروزي تفکر ديني در قرن بيستم

پروفسور پروولسي ايتاليايي، استاد ايران شناسي در دانشگاه رم مي گويد:

«مهم ترين عملکرد آيت الله خميني امکان پذير نمودن يک انقلاب اسلامي بود، آن هم در کشوري که تمدن و فرهنگي قوي را در سابقه خود دارد.

اين کار باعث شد تا مردم ايران فرهنگ واقعي و قديمي خود را که همان فرهنگ اسلامي بوده بشناسند و خود را متکي بر آن فرهنگ به جامعه جهاني بشناسانند.

اين در حالي بودکه تا قبل از انقلاب اسلامي، تنها آوايي که از ايران بلند بود و معيار شناخت جهانيان از کشور ايران اعلام مي شد، صداي غربزدگي بود. بنابراين آيت الله خميني رحمه الله آغاز کننده انقلابي بود که بالاخره فرهنگ اسلامي راستين ملت ايران را آشکار ساخت.۷ »۸

پي‌نوشت‌هاــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  1. فناتیک یعنی: متعصب در دین یا مذهب، طرفدار شدید یک فرقه یا یک حزب. (فرهنگ معین).
  2. شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفکران جهان، ص ۵۸.
  3. همان، ص ۴۹.
  4. خورشید بی غروب، محمد سپهری، ص ۸۶.
  5. جمهوری اسلامی، ۲۴/۱۱/۱۳۶۸.
  6. خورشید بی غروب، ص ۹۲.
  7. شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفکران جهان، ص ۲۶.
  8. منبع: ماهنامه مبلغان/معاونت تبليغ و آموزش‌هاي كاربردي حوزه‌ي علميه‌ي قم/شماره۲۹/ص۵۴-۵۹. پايگاه حوزه.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *