عزت در قرآن كريم | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

عزت در قرآن كريم

عزت در قرآن كريم
عزت در قرآن كريم

۱. عزت فقط در دست خداست

«وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۶۵﴾۱؛سخناني كه مشركين [درافتخار و باليدن به خودشان] مي‌گويند، تو را اي پيامبر غمگين نسازد كه عزت همه‌اش از خداست و تنها شنوايي و دانايي از اوست».

پيام‌ها

الف) هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امت اسلامي است؛ ولي خداوند پيامبر را دلداري داده و كفار را به اين هدف نمي‌رساند: «وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ»؛
ب) مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفار قرار گيرد و احساس ضعف كند: «وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ»؛
ج) خداوند پشتيبان اولياي خويش است و پيروزي مكتب پيامبران را تضمين كرده است: «وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ»؛
د) عزت به دست خداست و با گفته‌هاي اين و آن نمي‌شكند: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ»؛

۲. عزت در قطع وابستگي از كفار است

«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا ﴿۱۳۹﴾۲ منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابي دردناك است. آنان كه كافران را به جاي مؤمنان، سرپرست و دوست خود مي‌گيرند، آيا عزت را نزد آنان مي‌جويند؟ همانا عزت به تمامي از آن خداست».

پيام‌ها

الف) عزت را در وابستگي به كفار جستن، خصلتي منافقانه است: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء …»؛
ب) هرگونه ايجاد رابطه با كفار ممنوع است :« يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء»؛
ج) در سياست خارجي، به جاي گسترش روابط با كشور‌هاي كفر، در فكر برقراري روابط با كشور‌هاي اسلامي باشيم: «يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ»

۳. عزت واقعي نزد خداست و نه در دستان مردم

«مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا؛۳ هركس خواهان عزت است؛ پس عزت همه از آن اوست [وبه هركه بخواهد ، مي‌دهد] تنها سخن [وعقيده] پاك به سوي او بالا مي‌رود و كار شايسته آن را بالا مي‌برد و كساني كه براي انجام بدي‌ها نقشه مي‌كشند، عذاب سختي است و نيرنگ انان است كه تباه مي‌شود».

پيام‌ها

الف) عزت واقعي، نزد خداست و نه پيش مردم: «فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا»؛
ب) عزت واقعي در سايه‌ي ايمان و عمل صالح است: «فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا … الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ»؛
ج) ميان عقيده با عمل رابطه‌ي تنگاتنگ است و در يكديگر اثر مي‌گذارند: «وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»
د) راه مؤمنان كه عزت را به وسيله‌ي ايمان و عمل صالح مي‌جويند، راه رشد و تكامل است: «يَصعَدُ-يرفع» و راه ديگران كه عزت را از طريق فريب و نيرنگ مي‌خواهند، محو و هلاكت است: «يَبورُ».

۴. عزت در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است

«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ﴿۸﴾؛۴ و حال آنكه عزت ويژه‌ي خدا و رسول و اهل ايمان است؛ ولي منافقان از اين معني آگاه نيستند».

پيام‌ها

الف) منافقان، در صدد بر اندازي حكومت اسلامي هستند: «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»؛

ب) منافقان، خود را عزيز و پيامبر و مؤمنان را ذليل مي‌دانند: «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»؛

ج) خداوند، پيروزي و عزت مؤمنان را به شرط مؤمن ماندن تضمين كرده است: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَ …»؛

د) عزت در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است :«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»؛

ه) به ياوه سرايي دشمن پاسخ دهيد و به كساني كه خود را عزيز ترين مردم و پيامبر را ذليل ترين مي‌پندارند، بگوييد: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»؛

و) منافقان از شناخت حقايق عاجزند. نه قدرت درك اين مطلب را دارند كه خداوند در برابر تحريم اقتصادي، مؤمنان را روزي مي‌دهد: «لا يَفقَهونَ» و نه اينكه عزت حقيقي از ان اهل ايمان است: «لايَعلَمونَ».

پي نوشت‌هاـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. يونس/۶۵.
۲. نساء/۱۳۹.
۳. فاطر/۱۰.
۴. منافقون/۸.
منبع: ماهنامه ره توشه راهيان نور/دفتر تبليغات اسلامي حوزه‌ي علميه قم/محرم ۱۴۳۴

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *