ضرورت ولايت فقيه از منظر بزرگان و فقها | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

ضرورت ولايت فقيه از منظر بزرگان و فقها

ضرورت ولايت فقيه از ديدگاه بزرگان و فقها
ضرورت ولايت فقيه از ديدگاه بزرگان و فقها

امام خميني(ره)

– ولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است.
– پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسب نرسد
– ولي فقيه وصي رسول اكرم(ص) و امام(ع) است، از اموري كه به حكومت و سياست باز مي‌گردد،براي ولي فقيه نيز ثابت مي‌باشد.
– ولايت فقيه مجري قانون و مخالف ديكتاتوري است.
– ولايت فقيه براي شما يك هديه الهي است.
– ولايت فقيه حاكميت قانون الهي است نه ديكتاتوري.
– تصور موضوع ولايت فقيه موجب تصديق آن مي‌شود و به برهان احتياج ندارد.
– ولايت فقيه اين قانون مترقي اسلام خاري است در چشم دشمنان.
– ولايت فقيه استمرار حركت انبياء الهي است.
– براي هيچ‌كس جايز نيست كه با تصدي امور ولايت به اين بهانه كه خودش شايسته‌تر است، مخالفت نمايد.«۱»
– ولايت فقيه از شئون ولايت و امامت است كه از اصول مذهب مي‌باشد.
– اطاعت از دستورات حكومتي ولي امر مسلمين بر هر مكلفي ولو اين كه فقيه باشد، واجب است.«۲»
– مخالفت با ولايت فقيه مخالفت با امام زمان است.
– جهاد ابتدايي در عصر امام(ع) از اختيارات فقيه است.

شيخ فضل الله نوري

در امور عامه وكالت صحيح نيست و اين باب، باب ولايت شرعيه است يعني تكلم در امور عامه و مصالح عمومي مردم مخصوص است به امام(ع) يا نواب عام او و دخالت غير آن ها در اين امور حرام و غصب نمودن منصب پيامبر و امام است.«۳»

آية الله شهيد مطهري

جمهوري اسلامي يعني حكومتي كه شكل آن انتخاب رئيس جمهور از سوي عامه است براي مدت موقت، و محتواي آن اسلامي است.

ابو علي سينا

آن جا كه نصب (توسط پيامبر) در بين نباشد لازم است كه زمامدار :
اولاً داراي مديريت مستقل و عقل سياسي اصيل و شجاعت و تقوي و در علم شريعت از همه فقيه‌تر باشد.
ثانياً اهل خبره به طور آشكار براي توده هاي مردم روشن و ثابت كنن كه فلان فرد داراي صفات فوق است.
ثالثاً اكثريت مردم قانع شوند و به اتفاق بپذيرند كه او داراي اين صفات بوده و با رضاي خاطر به ولايت او رأي دهند«۴»

شيخ مفيد

عالم بزرگ محمد‌بن نعمان، معروف به شيخ مفيد، وفات يافته سال۴۱۳ هجري قمري كه از فقهاي بزرگ قرن چهارم و پنجم هجري قمري بود، در كتاب «المقنعه» در مسأاله امر به معروف و نهي از منكر، در بيان مراحل و مراتب امر به معروف و نهي از منكر، هنگامي كه به مرحله قتل يا زدن و مجروح نمودن مي‌رسد مي‌گويد: براي كسي كه امر به معروف و نهي از منكر وقتي به مرحله قتل و ضرب رسيد، براي او چنين كاري جايز نيست، مگر اين كه از سلطان زمان كه براي تدبير امور مردم نصب شده اجازه بگيرد.
سپس سلطان منصوب را در عبارت ديگر شرح داده و مي‌گويد: اما مسئله اجراي حدود الهي، مربوط به سلطان و زمام دار اسلام است كه از جانب خداوند نصب شده است، اين همان امامان آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم و كساني كه از امرا وحاكمان هستند كه از طرف امامان عليهم السلام براي اين امور نصب شده‌اند، امامان عليهم السلام اظهار نظر در اين امور را به فقهاي شيعه خود، در صورت امكان، واگذاز نموده اند.» شيخ مفيد، چنان كه از عبارت فوق نيز به دست مي‌آيد، در عصري قرار داشت كه به شدت تحت كنترل سلاطين جوربود، و مطرح كردن و شرح و بسط چنين مسايلي، بسيار خطر داشت، «ولايت فقيه» را به طور فشرده و اشاره بيان نموده است.

نظريه شيخ طوسي

ابوجعفر، محمدبن طوسي قدس سره مؤسس حوزه عليمه هزار ساله نجف اشرف، از شاگردان برجسته شيخ مفيد، متكلم و فقيه بزرگي بود كه صدها شاگرد برجسته از حوزه درس او به پا خاستند.
دو كتاب به نام “تهذيب و استبصار” از تأليفات او است. او كتاب ديگري به نام النهايه، خلاف و مبسوط را در فقه تأليف نمود و سرانجام در سال ۴۶۰ هجري قمري از دنيا رفت. اين عالم رباني و فقيه صمداني كه به عنوان شيخ الطائفه رئيس شيعيان خوانده مي‌شد در كتاب  النهايه مي‌نويسد: حكم نمودن و قضاوت بر عهده كساني است كه از جانب سلطان عادل(امام معصوم) به آن ها اذن و اجازه داده شه باشد، و اين وظيفه از جانب امامان عليهم السلام به فقهاي شيعه واگذار شده است.

نظريه علامه حلي

جمال الدين حسن بن يوسف بن مطهر حلي معروف به علامه حلي وفات يافته سال ۷۲۶ هجري قمري كه سرآمد متكلمين و فقها و مراجع قرن هشتم بود، و بالغ بر دويست جلد كتاب در رشته هاي مختلف اسلامي نوشت كه هر كدام از آن ها نشانه تبحر او در همه علوم به ويژه فقه و كلام است، مانند تذكره، الفقهاء، ارشاد الاذهان، قواعد الاحكام، مختلف الشيعه و… در كتاب قواعد مي‌نويسد: اما اجراي حدود(احكام جزايي) در عصر حضور، مخصوص امام معصوم عليه السلام يا كسي است كه امام معصوم عليه السلام به او اذن داده باشد، و در عصر غيبت با فقهاي شيعه است، و بر عهده فقها است كه در صورت امن از گزند ظالمان، بين مردم حكم و قضاوت كنند، و زكات و خمس ها را بگيرند و به مصرف برسانند.

پاورقي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. پيرامون انقلاب اسلامي، ص۸۰

۲. اجوبة الاستتائات، الامام خامنه اي، سيد علي

۳. كتاب شهيد شيخ فضل الله نوري، ج۱،ص۶۷ و ۹۰ و ۱۰۴و ۱۰۶

۴. كتاب شفا، بخش الهيات، ص۵۶۴

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *