شرايط كمال عبادت | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

شرايط كمال عبادت

شرايط كمال عبادت
شرايط كمال عبادت

شرايط كمال عبادت

غير از شرط صحّت و شرايط قبول، شرايطى هم براى كمال عبادت است. يعنى اگر اين شرايط باشد، عمل عبادى ارزشى فوق‏العاده و كمالى بالاتر خواهد داشت.

عبادات واعمالى كه شرايط زير را داشته باشد، برتر وكامل‏تر است:

۱. مشكل‏تر بودن‏

در عبادت، بايد دشوارى آن را تحمل كرد و بر سستى‏

         و تن پرورى غلبه يافت و به پرستشى عاشقانه و پيوسته پرداخت. على عليه السلام فرموده است: «افْضَلُ الاعْمالِ ما اكْرَهْتَ نَفسَكَ عَلَيهِ» «۱»

 بهترين كارها، عملى است كه خود را (على‏رغم عدم پذيرش نفس) بر آن وادار كنى.

آنكه در لحظات سخت، از رسول‏خدا حمايت ويارى كند.

آنكه با پاى پياده به سفر حج و زيارت برود.

آنكه با جان و مال، در راه خدا مبارزه كند.

آنكه در راه دين، سختى بيشترى تحمّل كند، از فضيلت بيشترى برخوردار است.

۲. نظم و تداوم‏

عبادت اگر برنامه‏هاى دائمى ومنظّم داشته باشد، بهتراست. در روايات آمده است كه مؤمن، اوقات وكارهاى خود را تقسيم مي‌كند وبخشى را براى عبادت ومناجات با خدا قرار مي‌دهد.

۳. مهم‏تر بودن‏

در كارها بايد اهمّ و مهمّ كرد و كارهاى «مهمّ» را فداى كارهاى «مهم‏تر» نمود.

وقتى بستگان انسان نيازمند هستند، چرا صدقه به ديگران؟

وقتى كارهاى مستحب، به واجبات انسان ضرر بزند،

        چه نيازى به انجام آن‏ها؟

وقتى كارى، نفع عام‏ترى دارد، چرا پرداختن به امورى كه خيرش محدود و موقّت است؟

على عليه السلام مي‌فرمايد:

 «لا قُرْبَةَ بَالنَّوافِلِ اذا اضَرَّتْ بِالْفَرائِضِ» «۲»

 هرگاه نمازهاى مستحب، به نمازهاى واجب ضرر برساند، ديگر آن نافله‏ها موجب قرب به خدا نخواهد شد.

۴. بركت داشتن‏

گاهى كمال يك عمل، در بركت داشتن آن است، يعنى كارى باشد كه خير و سود آن، جاودان و گسترده و باقى باشد، نه موقّت و گذرا.

۵. سبقت گرفتن‏

در كارهاى نيك، پيشتاز بودن و شتاب به سوى صالحات و خيرات، امتيازات ويژه‏اى دارد.

پيوستن به اسلام در آغاز امر، برتر از مسلمان شدن در روزگار غلبه و قدرت مسلمين است. «۳» به سوى نماز اوّل وقت بايد شتافت. در كارهاى خداپسند بايد پيشقدم بود.

تأكيد بر «سارعوا» «۴»

 و «سابقوا» «۵»

، در قرآن و حديث نشان آن است كه سرعت و سبقت در عبادت مايه كمال عبادت است.

        ۶. نشاط و دوام‏

منافقان، نماز را با كسالت و بى نشاط مي‌خوانند. «۶»

اهل شك، در عبادت‏شان دچار ترديد و سستى مي‌شوند.

عبادتى كامل‏تر است كه همراه با نشاط، و برخوردار از استمرار و پيوستگى باشد. عملِ اندك و با دوام، برتر از كار زيادى است كه انسان از آن ملول و خسته شود و دست بكشد.

خداوند، در توصيف عبادت فرشتگان فرموده است:

شبانه روز، بدون خستگى، خدا را تسبيح مي‌گويند. «۷»

۷. بصيرت و يقين‏

عملى كه از روى بينش عميق و آگاهى و يقين باشد، به مراتب برتر از كارهاى سطحى و عبادت‏هاى تهى از يقين است. در حديث مي‌خوانيم:

 «انَّ الْعَمَلَ الدّائِمَ الْقَليلَ عَلَى الْيَقينِ، افْضَلُ عِنْدَاللّهِ مِنَ الْعَمَلِ الْكَثيرِ عَلى‏ غَيْرِ يَقينٍ» «۸»

عمل اندك ولى پيوسته و مداومى كه همراه يقين باشد، نزد خدا برتر از عمل بسيارى است كه فاقد بصيرت ويقين باشد.

شرايط ديگرى براى كمال عبادت وجود دارد كه در اين مختصر از آن‏ها مي‌گذريم …

 (۱). قصارالجمل، ج ۲، ص ۷۴

 (۲). الحياة، ج ۱، ص ۳۱۸

 (۳). حديد، آيه ۱۰

 (۴). آل‏عمران، آيه ۱۳۳

 (۵). حديد، آيه ۲۱

 (۶). نساء، آيه ۱۴۲

 (۷). انبياء، آيه ۲۰

 (۸). كافى، ج ۱، ص ۵۷

منبع: كتاب راز نماز؛ نوشته ي حجةالاسلام و المسلمين قرائتي

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *