عبوديت نه عبادت‏ | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

عبوديت نه عبادت‏

عبوديت نه عبادت
عبوديت نه عبادت

پرستش و اطاعت ظاهرى، اگر بدون تسليم و پذيرش قلبى باشد، بى‏ ارزش است. «بنده» بايد تسليم محض و بى قيد و شرط امر «خدا» باشد و در برابر فرمان الهى و دين خدا، سليقه‏ ها و خواسته‏ هاى شخصى را كنار بگذارد و به نيش و نوش ديگران و خوش آمدن و بد آمدن مردم بى اعتنا باشد. اين تسليم محض و بى چون و چرا بودن، همان «عبوديت» است كه فلسفه عبادت است.

ابليس، با آن همه سابقه عبادت، چون روحيه عبوديت نداشت، در مقابل فرمان خدا درباره سجده بر آدم سرپيچى كرد و مطرود شد.

ريشه استكبار و اعراض مردم از دعوت‏هاى انبياء، آن بوده كه حالت تسليم و عبوديّت نداشتند و تابع خواسته دل بودند.

قرآن مى‏ فرمايد: «أَفَكُلَّمَا جَآءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوى أَنفُسُكُمْ اسْتَكْبَرْتُمْ» «۱»

آيا هر گاه پيامبرى از طرف خداوند، براى شما قانونى مى‌آورد كه مطابق دلخواهتان نبود، تكبّر مى ‏ورزيد؟

در جاى ديگر مى‏‌فرمايد: «فَلَا وَرَبِّكَ لَايُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً» «۲»

به خدا سوگند، ايمان واقعى به تو نمى‏‌آورند، مگر آنگاه كه در مشاجرات و نزاع هايشان تورا به داورى بپذيرند و در برابر قضاوت تو، هيچ ناراحت نشوند و تسليم بى چون و چراى حكم الهى باشند.

پس، عبادتى ارزشمند است كه سرچشمه از عبوديّت و تسليم و رضاى انسان داشته باشد. عبادت، بندگى خدا كردن است، نه بنده خود و تابع هوس و تمايلات خويش بودن.

هر گاه براى مسلمانان صدر اسلام، حكم جهاد مى‏‌آمد، گروهى مى‌‏گفتند:

چرا اين فرمان، مدّتى به تأخير نيفتاد و حالا فرا رسيد؟

«لَوْلَآ أَخَّرْتَنَآ إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ» «۳»

در واقعه تغيير قبله از بيت المقدس به كعبه، عدّه ‏اى گفتند: چرا؟ قرآن پاسخ مى‏‌دهد: «لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبْ عَلَى‏ عَقِبَيْهِ» «۴»

تا ببينيم چه كسى پيرو پيامبر است و چه كسى به عقب برمى‌‏گردد (و دهن كجى مى‏‌كند).

نمونه كامل تسليم و عبوديت را در داستان ابراهيم و اسماعيل عليهم السلام مى‏‌بينيم، كه هم پدر، مطيع محض دستور خدا است و فرزند را به قربانگاه برده و كارد بر حلقومش مى‏‌گذارد. و هم اسماعيل، مى‏‌گويد: اى پدر، آنچه را كه فرمان است انجام بده‏ «يا ابَتِ افْعَل ماتُوُمَر» «۵»

ابراهيم عليه السلام نمونه كامل يك بنده مطيع و تسليم است، چه در قربانى كردن فرزند، چه در رها كردن هاجر و اسماعيل در بيابان‏هاى خشك مكّه، چه در آمادگى براى افتادن در آتش نمروديان.

(۱). بقره، آيه ۸۷

(۲). نساء، آيه ۶۵

(۳). نساء، آيه ۷۷

(۴). بقره، آيه ۱۴۳

(۵). صافات، آيه ۱۰۲

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *