شرايط صحت عبادت | ناصرون
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

شرايط صحت عبادت

شرايط صحت عبادت
شرايط صحت عبادت

شرايط صحّت عبادات‏

ارزش عبادت به صحّت و درستى آنست و صحّت آن، به دو عامل مهم بستگى دارد:

۱- صحيح بودن هدف‏

۲- صحيح بودن شكل آن‏

امّا «هدف»: كسب رضاى الهى و انجام وظيفه، بايد هدف انسان در عبادت باشد. از اين رو، عبادتى كه از روى ريا، يا كسب وجهه و خوشايند مردم باشد يا انسان انتظار ستايش از غير خدا داشته باشد، شرك است. البته اگر هدف، خدا باشد و مردم متوجّه كار خالصانه انسان شوند، اشكال ندارد. «۱»

ريا در عبادت، علاوه بر آنكه حرام است، موجب بطلان آن نيز مى‌‏باشد.

بايد كوشيد تا نيّت خالص عبادت، به انگيزه‏ هاى غير خدايى آميخته نشود.

درباره اخلاص در عمل امام صادق عليه السلام فرموده است:

وَالْعَمَلُ الْخالِصُ الَّذى لا تُريدُ انْ يَحمَدك عَلَيهِ احدٌ الَّا اللّه» «۲»

عمل خالص، آنست كه از احدى، بجز خداوند، انتظار مدح و ستايش نداشته باشى.

در آثار اخلاص، از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت است كه:

 «ما اخْلَصَ عَبْدُ لِلّه عَزَّوجلَّ اربَعينَ صَباحاً الّا جَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِن قَلْبِهِ الى‏ لِسانِه» «۳»

 بنده‏اى نيست كه چهل روز تمام، كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، مگر آنكه چشمه‏ هاى حكمت و خرد، از روح و جانش‏ بر زبانش جارى مى ‏شود.

اخلاص، دانشگاهى است كه در مدّت چهل روز، فارغ التحصيلانى حكيم و فرزانه، تحويل مى‏‌دهد.

امّا «شكل كار»:

عبادتى صحيح است كه به همان شكل و شيوه و صورت معين از سوى خدا و مكتب انجام گيرد، نه روى سليقه‏ هاى شخصى يا روشهاى منحرف از دستور دين.

رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌‏فرمايد: «لا قَول وَ لا عَمَل وَ لا نِيَّة الا بِاصابَةِ السُّنَّةِ» «۴»

ارزشى براى گفته ‏ها و عملها و نيّت‏ها نيست، مگر آن كه طبق دستور و سنت انجام گيرد.

پس شكل عبادت را هم بايد از اولياء دين آموخت.

حضرت ابراهيم عليه السلام از خداوند درخواست مى‏كند كه نحوه صحيح عبادت را به ما نشان بده «وأرِنا مَناسِكنا» «۵»

در اينكه نماز را كجا بايد شكسته يا تمام، آهسته يا بلند خواند، تعداد ركعت‏ها و امثال آن، بايد متعبّد بود. در غير اينصورت، ارزشى نخواهد داشت. مثل آنكه اگر بگويند: در صد قدمى شما گنجى نهفته است، مى‏‌توانيد آنرا تصاحب كنيد. اگر شما ۹۸ قدمى يا ۱۰۲ قدمى را حفر كنيد، به گنجى نمى‏‌رسيد و رنج بيهوده برده‏ايد.

يا اگر بخواهيد با كسى يا شهرستانى تماس تلفنى بگيريد، با يك شماره كم يا زياد، شخص ديگر جواب مى‏‌دهد يا شهر ديگرى را مى‌‏گيريد. پس در

عبادات هم دقيقاً بايد به همان صورتى انجام داد كه دستور داده‏‌اند. مانند دندانه‏هاى يك كليد كه اگر اندكى ريز يا درشت شود، ديگر قفل را باز نمى‌‏كند.

امام باقر عليه السلام در تفسير آيه ۱۸۹ بقره «وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوبِهَا» از در خانه ‏ها وارد شويد، نه از بيراهه، فرمود:

مقصود آنست كه هر كارى را از راهش وارد شده و انجام دهيد و طبق دستور عمل كنيد. «۶»

(۱). تفسير صافى، ج ۲، ص ۳۵

 (۲). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۳۰

 (۳). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۴۲

(۴). قصارالجمل، ج ۲، ص ۷۳

 (۵). بقره، آيه ۱۲۸

 (۶). الميزان، ج ۲، ص ۵۹

 منبع: كتاب پرتوي از اسرار نماز. نوشته ي حجةالاسلام والمسلمين قرائتي

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *